Animaation matka elokuvista pelimaailmaan

Animaatio eli kuva kuvalta luotu illuusio liikkeestä tuli suuren yleisön tietoisuuteen Disneyn Mikki Hiiri –elokuvan ansiosta vuonna 1928, mutta tekniikka tunnettiin jo viktoriaanisissa salongeissa, joissa yleisön nähtäville heijastettiin nopeasti peräkkäin kuvia toiminnan eri vaiheista. Ensimmäinen kokoillan animaatioelokuva onkin kaikille tuttu Lumikki ja Seitsemän Kääpiötä.Disneyn tuotanto piti käsissään seuraavina vuosikymmeninä animaation valtavirtaa. Disney sai kovan kilpailijan vasta toisen maailmansodan jälkeen, kun japanilainen anime lähti nousuun. Animen kulttuurivaikutukset ovat merkittäviä ja elokuvat kuten Akira ja Henkien Kätkemä ovat olleet merkittäviä saavutuksia, luoden Japanista animaation suurvaltaa. Täällä Suomessa animaatiota on puolestaan tehty melko pienimuotoisesti ja animaattoreiden suurin työllistäjä on lastenohjelma Pikku Kakkonen.Nykyään suuri osa animaatiosta tehdäänkin television tarkoituksiin. Lastensarjat ovat tuotannon päätulonlähde, mutta myös aikuisyleisölle räätälöidyt populäärikultuurin suosikkisarjat, kuten Simpsons ja South Park, tuovat mukavia tienestejä tuottajilleen. Sama tekniikka (ja joskus myös teema) on päätynyt myös peleihin, kuten Betssonilla pelattavaan South Park -hedelmäpeliin. Pelaaminen on kuin sarjan katsomista, paitsi että oman tilin saldo voi kasvaa jakson aikana. Betssonin kasino tarjoaa pelaajilleen loistavan näköisiä pelejä, kuten sivustoa selatessa pian käy ilmi. Toinen hyvä esimerkki toimivasta peligrafiikasta on voittoja animaatioilla juhlistava Hall of Gods -videokolikkopeli. Lohikäärmeen sulavat liikkeet, kiemurteleva häntä ja aaltojen loiske nostaa mielenkiintoisesti pelitunnelmaa. Myös voittolinjat erottuvat hyvin liikkeen ja erikoisefektien ansiosta. Sisälle elokuvaan pääsee sukeltamaan myös Jurassic Park -hedelmäpelissä, kun hirmuliskot valtaavat ruudun.Nettipelisivustot ovatkin ottanneet animaatiotekniikan avosylin vastaan ja tietokoneanimaatio on pelinkehittäjille tuttu tekniikka, jossa liikkuvat kuvat luodaan kokonaan tietokoneilla piirtämisen sijaan. Animaatiossa tietysti kaikki on mahdollista ja erilaisilla piirros-, skannaus- tai vahatekniikoilla saadaan luotua mitä tahansa animaattori tai pelinkehittäjä haluaakaan. Liikkeen tuoman vauhdin ei kuitenkaan tulisi korvata sisältöä, ja kolmiulotteisuutta tuleekin hyödyntää maltillisesti, ei yliampuvasti kikkaillen. Animaatio tuo usein mukaan myös aina kaivattua huumoria, oli kyseessä sitten sarja, elokuva tai peli.